رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس اعلام کرد:طراحی مدل بومی اثربخشی فعالیت‌های علمی در کشور/ بازیافت زباله‌های الکتریکی برای نخستین‌بار

Rate this post

رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس با اشاره به تلاش‌های این واحد در زمینه‌ی طراحی مدل بومی اثربخشی فعالیت‌های علمی در کشور، گفت: بازیافت زباله‌های الکتریکی برای نخستین‌بار در کشور توسط پژوهشکده‌ی فرآوری مواد معدنی تربیت مدرس در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی تربیت مدرس، مهندس مهدی ذاکری رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس و سرپرست پژوهشکده‌ی فرآوری مواد معدنی، لازمه‌ی جهش تولید و تحقق شعار سال را حرکت در مرز دانش، فعالیت‌های دانش‌بنیان و نوآورانه دانست و اظهار کرد: جهاددانشگاهی از ظرفیت‌های لازم برای ایفای نقشی پیشرو در این حوزه برخوردار است.

وی تولید علم و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان را ازجمله‌ی کارکردهای مهم جهاددانشگاهی بیان و اضافه کرد: تمرکز بر طراحی مدلی برای شکل‌گیری فرآیند تبدیل علم به محصول می‌تواند به یکی از ماموریت‌های بنیادی جهاددانشگاهی تبدیل شود که تحقق آن، دستاوردهای بزرگی در زمینه‌ی پیشرفت و تحول در کشور به ارمغان خواهد آورد.

این پژوهشگر جهاددانشگاهی، به موضوع اثربخشی و تاثیر آن بر تبدیل علم به محصول و در نهایت تحول در تولید اشاره و خواستار حمایت‌های جدی از تلاش‌های واحد تربیت مدرس در زمینه‌ی طراحی مدل بومی اثربخشی فعالیت‌های علمی در کشور شد و گفت: شکل‌گیری چرخه‌ی اثربخشی، یک اقدام زیربنایی برای پیشرفت کشور است که از انتخاب موضوع، شیوه‌ی پژوهش، نحوه‌ی حمایت نهادهای واسط، ارتباط با صنعت و تبدیل علم به محصول یا سیاست را شامل می‌شود که این فرآیند در بسیاری از کشورها سرفصل‌های حمایتی ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است؛ حتی مراکز علمی نیز بر این اساس رتبه‌بندی می‌شوند و خوشبختانه اقدامات خوبی در واحد تربیت مدرس به این منظور انجام گرفته، اما به نتیجه رسیدن آن نیازمند عزم جهاددانشگاهی برای انجام این مهم است.

سرپرست پژوهشکده‌ی فرآوری مواد معدنی، تحول دانش‌بنیان را که منتج به جهش تولید می‌شود، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب دانست و از طراحی مدل اثربخشی تحقیقات علمی به‌عنوان یکی از زیربنایی‌ترین این موضوعات یاد کرد و گفت: جهاددانشگاهی این قابلیت را دارد که مبدع آن باشد.

مهندس ذاکری از جهاددانشگاهی تربیت مدرس به‌عنوان واحدی دانش‌محور یاد کرد و با اشاره به برخی دستاوردهای این واحد، افزود: تولید فلزات پلاتینیوم از منابع ثانویه و بازیابی فلزات گران‌بها از پسماندهای الکترونیکی از نمونه‌ی فعالیت‌های این واحد است که مبتنی بر دانش گروه‌های علمی واحد تربیت مدرس و در راستای تبدیل دانش به محصول انجام شده است.

سرپرست پژوهشکده‌ی فرآوری مواد معدنی در توضیح طرح تولید فلزات پلاتینیوم از منابع ثانویه با بیان این‌که در حال حاضر به دلیل نبود فناوری بازیافت، کاتالیست‌های مستعمل خودرو و صنایع پتروشیمی به کشورهای دیگر صادر می‌شود و هیچ شرکتی در داخل کشور در حوزه‌ی استحصال این فلزات از منابع ثانویه فعال نیست، گفت: این طرح از سال ۹۸ آغاز و در بهار ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید که تکمیل چرخه‌ی کاتالیست‌های خودرو در کشور و احداث کارخانه تولید فلزات گران‌بها ازجمله دستاوردهای آن خواهد بود.

مهندس ذاکری هم‌چنین به بازیافت زباله‌های الکتریکی با استفاده از روش‌های نوین و دوست‌دار محیط‌زیست اشاره کرد و افزود: این کار برای نخستین‌بار در کشور توسط پژوهشکده‌ی فرآوری مواد معدنی تربیت مدرس در حال انجام است.

رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس انتقال دانش را نیز از دیگر موضوعات اولویت‌دار واحد تربیت مدرس دانست و گفت: راه‌اندازی دوره‌های آموزشی مرتبط با دستاوردهای علمی، از برنامه‌های جدی و در دست اقدام حوزه‌ی آموزش این واحد است.

مهندس ذاکری در خاتمه از تبدیل واحد تربیت مدرس به واحدی الگو در زمینه‌ی تولید دانش و تبدیل آن به محصول به‌عنوان هدف و چشم‌انداز آینده خبر داد و بیان کرد: تلاش می‌کنیم که عملکرد واحد تربیت مدرس پیش‌درآمد فرهنگ‌سازی برای حرکت مجموعه‌ی جهاددانشگاهی در جهت تولید علم نافع باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *